Castell de Mur / Expedició Medieval

Després de les vacances de Nadal, vam començar un nou treball en socials, aquest, anava sobre els castells, però específicament un, el castell de Mur.
QUÈ HE APRÉS?
Fent aquest treball, hem après un munt de coses, sobre els castells, l'antiguitat i sobre nosaltres mateixos. Sobre els castells hem après la il·luminació, les habitacions que té i perquè serveix cadascuna ... Però ens hem centrat més en el castell de Mur i els seus secrets, o almenys aquest era el títol que tenien moltes exposicions. Coses sobre nosaltres, ja que com hem treballat en grups cooperatius aprens més sobre tu i sobre els teus companys, per exemple: la teva paciència cap als altres estudiants, la capacitat mental per aprendre la informació de l'exposició, els nervis de quan et toca exposar davant de la teva classe ... Però sí que és veritat que com treballem en grups cooperatius, ens vam dividir les habitacions del castell i, vulguis que no, per molt que estiguis pendent de les exposicions i escoltis als teus companys a la llarga només et recordes del que et va tocar exposar a tu i aquest seria un punt negatiu. En el meu cas em va tocar l'alcova que és com la nostra habitació i vam aprendre coses com el sexe, la neteja personal, la roba que portaven, les joies ... I dels altres grups les coses que més van destacar van ser la il·luminació i alguna que una altra llegenda.
COM HO HE APRÉS?
La veritat és que la manera en què ho hem après tot a estat molt innovadora, mai ho havíem fet ni amb el professor ni al col·legi, i és que per fer aquest projecte hem realitzat dues coses, primer, com he dit abans, ens vam ajuntar els grups cooperatius que tenim establerts a classe i el professor ens va enviar un Word amb totes les habitacions que tenia el castell de Mur i dins de cadascuna un munt d'apartats, com per exemple, a la cuina la sal i el peix. Cada grup licitava per l'habitació que volia i si hi havia diversos grups que volien la mateixa habitació es feia un sorteig, els meus dos companys van agafar l'alcova i jo em vaig quedar sense cap habitació, però el professor em va donar la història del castell de Mur, que us puc assegurar que no és fàcil, així que cada un dels grups havia de crear un PowerPoint amb el que havia triat per poder exposar-ho als companys més tard, he de dir que la nostra exposició va sortir força bé.
Però, per si no fos poc, per aprendre més informació i d'una altra manera diferent, vam treballar amb un programa que et tenies d'instal·lar i que sincerament mai havia sentit el seu nom, el programa és aquest. Consistia al castell de Mur representat en 3D, i tu podies entrar, visitar cada habitació ... I en cadascuna estaven tots els objectes que abans he esmentat, com la sal i el peix a la cuina... I si clicaves en ells, se t'obria una pestanya amb informació, que era la que utilitzàvem per fer l'exposició. Però aquest programa també tenia els seus inconvenients, com per exemple: no es podia posar pantalla completa i moltes vegades anava molt lent o es quedava pillat.
COM M’HAN AVALUNAT?
M'ha agradat molt la manera d'avaluar aquest treball, encara que sí que és veritat que hi ha alguns petits detalls que no m'han acabat d'encantar. D'aquest projecte han van sortir dues notes, una del súper examen que vam fer amb el programa que us he dit anteriorment, el examen consistia en contestar una serie de preguntes amb els objectes que et deia ell, però perque no fos tan complicat també ens deia a la habitació on estaben, vaig treure un 7,75. La veritat és que no m'agrada molt la nota, em sembla una mica baixa però per molt que l'examen fos divertit i diferent, reconec que era molt difícil, no hi havia molt de temps i les coses eren molt difícils de trobar, però l'experiència va ser positiva. L'altra nota va sortir de l'exposició oral del treball que teniu just a dalt, aquí és on tinc les meves petites discrepàncies i és que una part de la nota ens les van posar els nostres companys i mai se sap si ho fan justament, per amistats o per enemistats. Però sincerament, per la meva part estic molt content, ja que els meus companys em van posar un 9,50 i el meu professor un 8.
--------------------------------------------------------------------------
EXPEDICIÓ MEDIEVAL:

QUÈ HE APRÉS?

Penso que les sales i els llocs que més ens van marcar i que més vam aprendre van ser les següents:
Una de les primeres coses que vam veure fou un passadís, on per culpa d'una ràfega d'aire constant cap moltíssim fred, hi havia una espècie de banc de pedra molt incomodo, en resum era un lloc on a ningú li agradaria estar. Estava en aquestes condicions, ja que era l'únic lloc on els monjos podien parlar i com no volien que parlessin per això van triar aquest lloc.
Hi havia una sala de dos pisos en què tenien dues columnes fetes amb un material molt valuós que provenia d'Egipte, anomenat pòrfir. Els agradava tenir objectes de gran valor per mostrar la seva riquesa i la seva superioritat..
Vam anar a veure l'únic element que es conservava tal com es va construir fa molt de temps, era una font, on anaven a rentar-se els peus o les mans. Formava part de l'arquitectura romànica, és a dir que es va construir en els primers 100 anys i per aquest motiu té una decoració molt senzilla.
També vam anar al cementiri, la veritat és que feia una mica de mal rotllo. Aquest cementiri només té una creu i sincerament no té aspecte de cementiri, perquè només era per a les persones pobres, els altres estaven enterrats dins el monestir o a l'església, com és el cas de Jaume II i Blanca d'Anjou. El cementiri estava just darrere de la capella.
Tomba de Jaume II i Blanca d'Anjou |
Com a dada curiosa vam aprendre que al monestir vivien 12 monjos i un era l'abat, que era el que manava. Però al final van acabar sent 80 i tots eren homes, ja que molt pocs monestirs eren mixtes.
COM HO HE APRÉS?

Totes les coses que anteriorment he dit que vam aprendre, ens les va explicar una guia que s'anomenava Serra, es notava que no era el primer cop que ho feia, perquè so sabia tot de memòria i ens ho explicava d'una manera molt senzilla, perquè ho entenguérem tots, molt divertida, ja que es feia amè i sobretot molt dinàmic, ja que ens anàvem movent pel monestir i de cada sala que entràvem explicava alguna cosa. Però el que suposo que més ens va agradar a tothom va ser la "pel·lícula" que vam veure al final, i és que per escoltar-la i veure-la ens havíem d'anar movent per una sala en la qual s'il·luminaven els objectes sobre el que parlava, va ser molt vistosa i bonica!

En acabar l'explicació altra noia ens va donar un paper per veure tot el que havíem après sobre l'arquitectura i sobre el monestir de Santes Creus, en ell hi havia diferents definicions i un esquema del mateix monestir.

En acabar l'explicació altra noia ens va donar un paper per veure tot el que havíem après sobre l'arquitectura i sobre el monestir de Santes Creus, en ell hi havia diferents definicions i un esquema del mateix monestir.
OPINIÓ PERSONAL:
...

Quan tots vam tenir les panxes plenes i havíem desconnectat una mica, vam tornar a l'autocar per dirigir-nos al Catllar, per iniciar la visita del Castell del Catllar.

QUÈ HE APRÉS?
Quan vam arribar jo crec que tots ens vam sorprendre bastant, ja que en comparació amb el monestir, el castell del Catllar, no destacava res, es veia un castell normal però la major part estava en ruïnes i és que fa temps ho van destruir tot per crear un jardí per sobre.
Primer va venir la guia, ha dir-nos que començaríem la visita per l'exterior del castell, específicament per la dreta, i que després aniríem a l'interior, caminant i caminant arribem al pou de gel del castell.
![]() |
Pou de gel des de fora |
![]() |
Pou de gel des de dins |
Allà dins ens vam poder seure i la guia ens va posar un vídeo reflectit a la paret del pou, el vídeo parlava sobre tots els castells que hi ha a Catalunya. També ens va explicar perquè servia els pous de gel i com el seu propi nom indica servia per guardar gel i aliments.
En sortir del pou ens vam dirigir, per fi, a l'entrada del castell per entrar dins i seguir amb la ruta. Vam arribar a una sala en la qual ens van posar un altre vídeo, aquest, parlava sobre alguns secrets que tenia el castell, després de veure-ho ens van separar en dos grups, el primer entrava en una sala on veia un vídeo, uns elements que pertanyen al vi i altres begudes i diverses maquetes del castell des de visions diferents.
![]() |
Elements d'una Vinya |
![]() |
Maquetes del Castell |
Mentre que el segon grup feien una petita ruta per veure restes arqueològiques recollides pel castell, com ara recipients, monedes...
![]() |
Restes Arqueològiques |
![]() |
Vistes del poble |
![]() |
Casetes en ruïnes |
Quan tots els grups vam baixar de la torre, la guia ens va explicar coses sobre les vistes, com ara que aquests quadrats de pedra en ruïnes que hi ha a terra, eren antigues cases de la gent. O que antigament penjaven a les persones a una gran distància del castell. També vam veure l'interior del castell del Catllar des d'un altre punt de vista.
COM HO HE APRÉS?

OPINIÓ PERSONAL:
Encara que ens va explicar moltes coses interessants sí que és veritat que s'em va fer més pesada, no amena i avorrida, pot ser perquè ja estava cansat de tot el dia o perquè la meitat del castell eren ruïnes i no hi havia molt que explicar, simplement eren roques i no hi havia res tecnològic com en l'anterior visita, per això crec que es va fer més pesada. Encara que he de ressaltar una cosa que vam fer i és que el moment en què vam pujar a la torre i vam poder veure aquelles vistes va ser fantàstic.
...
Quan vam acabar la visita al Catllar, ens vam anar directament a l'autocar, que ens dirigiria a Tarragona. Vam arribar al voltant de les 16:30 h i des d'aquest moment ja érem lliures. La veritat és que aquest tipus d'excursions m'agraden molt, ja que és una nova forma d'aprendre coses, més dinàmiques i divertides. Ara si m'acomiado.
Comentarios
Publicar un comentario